شما اینجا هستید

متد تجارت کوچک در فروش وبی

با رشد و توسعه دنیای تجارت الکترونیک، نقش تجارت های محدود و کوچک نیز تغییر کرده است. هرچند وب برای همه شناخته شده است و تجارت الکترونیک وبی در معنای خاص برای گروهی خاص قابل شناسایی است، اما تجارت های بزرگ در ابتدا با همین تجارت های کوچک شروع به کار کرده اند. در حال حاضر کارخانه های بزرگ بازیگر اصلی تجارت الکترونیک وبی به شمار می آیند. چون این بازیگران اصلی با جذب سرمایه و فراهم کردن زیر ساخت ها تجارت الکترونیک را پایه گذاری کردند؛ هر چند این روند سرعت بالایی نداشت. البته بخشی از این تاخیر در توسعه فراگیر تجارت الکترونیک خاصیت ناپایدار این گونه بازار ها است. (همین چند سال پیش بود که پیش بینی سود فروش یک میلیارد دلاری از راه تجارت الکترونیک در تعطیلات پایان سال موجی از تمسخر و شگفتی را در پی داشت.)
با گسترش فناوری تجارت الکترونیک و ابزار هایی چون دروپال و Ubercart ، تجارت های کوچک هم می توانند از تمام ظرفیت های تجارت الکترونیک استفاده کنند. برخی از ویژگی های این گونه تجارت ها همچون توجه فردی و تحلیل کارشناسانه مسائل اقتصادی، انطباق زیادی با دروپال و Ubercart دارند. در واقع در ادامه آموزش به جنبه اجتماعی و اهمیت حضور آنلاین شما می پردازیم.
به علاوه شرکت های غیر سود محور نیز می توانند از این ابزارها به خوبی استفاده کنند. چون با کمک این ابزارها فرد به راحتی می تواند به امور وقت گیری چون جمع آوری ماهانه بپردازد. همچنین با کمک Ubercart به راحتی می توان بخش عضوگیری سایت را مدیریت کرد. با کمک Ubercart دیگر افراد نیازی به مکاتبات پستی وقت گیر ندارند و به راحتی می توانند درخواست های خود را مطرح کرده و در کمترین زمان ممکن پاسخ بگیرند.

راه اندازی پایه های Ubercart
یک کاتالوگ لیست کاملی است از طبقه بندی های مختلف محصولات در اوبرکارت است. این طبقه ها عبارتند از وقایع، عضویت و خرید های موجود در سیستم. در کنار نام هر طبقه عددی در پرانتز نوشته شده که تعداد کالاهای آن طبقه را مشخص می کند. (این عدد هرگز نمی تواند صفر باشد چون در این صورت اصلا آن طبقه در لیست جای داده نمی شود.) اگر روی یک طبقه کلیک کنید می توانید محصولات آن را مشاهده کنید. سپس می توانید روی کلید اضافه به سبد خرید برای محصولات مربوطه کلیک کنید.
البته آشنایی با قسمت هایی چون طبقه بندی، محصولات و attribute ها بیشتر بخش اقتصادی Ubercart است نه بخش فنی راه اندازی این افزونه.

استفاده از طبقه بندی ها و کلاس های محصولات
این بخش ها در عین ارتباط با یکدیگر ، مفاهیم متفاوتی در Ubercart ارائه می دهند. طبقه بندی های محصولات همان طبقه بندی های ساده دروپالی هستند که با نصب Ubercart به طور اتوماتیک ایجاد می شوند. شما به راحتی می توانید زیر گروه های جدید به این سیستم طبقه بندی اضافه کنید (به بخش admin/content/taxonomy/list مراجعه کرده روی گزینه افزودن زیر گروه جدید به طبقه بندی مورد نظر کلیک کنید). شما می توانید برای ایجاد این لیست از سلسله مراتب استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید اصطلاحی چون خرید انتخاب کنید و اصطلاحی چون لباس را زیر مجموعه آن قرار دهید. و با ادامه همین روند اصطلاحی مثل زنانه ایجاد کنید و آن را زیر مجموعه طبقه لباس قرار دهید.
پس از ایجاد زیر گروه های طبقه بندی می توانید محصولات مربوط به هرکدام را مشخص کنید. البته یک محصول می تواند در چند طبقه بندی متفاوت قرار گیرد. به عنوان مثال یک سازمان غیر سود محور ممکن است محصولاتی چون تی شرت را در قسمت لباس زیر و قسمت لباس های تابستانه قرار دهد.
البته این مدیریت جای دادن محصولات در طبقه بندی های مختلف بیشتر یک هنر است تا علم. تنها باید از به هم ریختگی و بی نظمی محصولات در طبقه های مختلف پرهیز کرد.
کلاس های محصولات گونه محتوایی از Ubercart است که مثل صفحات، مقاله ها، بلاگ ها و نظرسنجی ها برای اضافه کردن محصول به سایت مورد استفاده قرار میگیرد. برای مدیریت این قسمت باید به بخش مدیریت » مدیریت فروشگاه » محصولات » مدیریت کلاس ها مراجعه کنید.

*********** تصویر مدیریت کلاس ها ************

همان طور که مشخص است یک کلاس محصول فروشگاهی وجود دارد و یک کلاس جدید اضافه شده است. کاتالوگ موجود در این صفحه تفاوت کلاس های محصولات و اجزای کاتالوگ را نشان می دهد. از کلاس محصولات فروشگاهی برای ایجاد محصولاتی با برچسب Events، فروشگاه و عضویت استفاده شده است. تا زمانی که کلاس محصولات Support ذخیره شود، تمام محصولات تولیدی محصولات فروشگاهی به شمار خواهند آمد. پس از آن هم محصولات فروشگاهی و هم محصولات Support در فروشگاه در معرض نمایش قرار خواهند گرفت.
پس از ایجاد یک کلاس محصولات، Ubercart آن را به عنوان یک گونه محتوا مشخص کرده بدان بخش های مخصوص محصولات اضافه می کند.

ایجاد محصولات
پس از ایجاد کلاس محصولات نام و توضیحات آن در لیست گونه های محتوای در دسترس سیستم جای می گیرد .(به کلاس های فروشگاهی و Support در پایین صفحه توجه کنید.) وقتی محصولی را ایجاد می کنید به یاد داشته باشید که کاتالوگ مخصوص آن را نیز انتخاب کنید تا در لیست محصولات آن کاتالوگ قرار گیرد.

استفاده از انتخاب ها و attribute ها
علاوه بر محصولات و طبقه ها Ubercart از انتخاب ها و attribute ها پشتیبانی می کند. یک attribute ویژگی یک محصول است؛ مانند رنگ. یک انتخاب یک ارزش مخصوص یک attribute است. بنابراین attribute رنگ ممکن است شامل انتخاب هایی چون سبز، آبی و زرد باشد. انتخاب ها ممکن است قیمت های صعودی داشته باشند. در بسیاری از موارد رنگ های مختلف یک محصول قیمت های متفاوت ندارند. البته Ubercart نیز در این مورد به شما کمک می کند.
هرچند attribute ها به محصولات اشاره دارند شما می توانید مشخص کنید چه انتخاب هایی خاصی برای attribute های هر محصولی در دسترس باشند. (همچنین می توانید attribute ها و انتخاب ها را براساس کلاس های محصولات انتخاب کنید.)
انتخاب ها و attribute ها در محیط کلی Ubercart حضور دارند. سپس شما برخی از آنها را به کلاس های محصولات و محصولات خاصی نسبت می دهید. به بخش مدیریت » مدیریت فروشگاه » attribute ها مراجعه کنید و یک attribute ایجاد کنید (مثل رنگ).
دقت کنید که باید حتما از attribute استفاده شود. چون شما attribute ها را به تک تک محصولات نسبت می دهید این بدان معناست که فقط زمانی استفاده از آن الزامیست که به یک محصولی نسبت داده شده باشد. ممکن است شما از attribute رنگ در مورد تی شرت و لیوان استفاده کنید ولی در مورد ice scraper آن را به کار نگیرید. به علاوه انتخاب های مخصوص attribute ها در مورد هر محصولی تغییر می کنند. پس از ایجاد attribute ها و ذخیره کردن آنها این ویژگی ها نیز به لیست attribute ها اضافه می شوند.
روی گزینه انتخاب ها در سمت راست لیست کلیک کنید تا بتوانید انتخاب های قسمت مربوطه را پیکربندی کنید.
پس از ا یجاد یک attribute شما می توانید از آن در مورد یک کلاس محصولات یا محصولی استفاده کنید. در هر دو مورد باید به لیست - محصول یا کلاس محصولات - مراجعه کرده و آن را ویرایش کنید. نحوه انجام کار بدین شکل است:
کلاس های محصولات: به بخش مدیریت » مدیریت فروشگاه » محصولات » مدیریت کلاس ها (admin/store/products/classes) مراجعه کرده روی گزینه Edit کلیک کنید تا کلاس دلخواه را ویرایش کنید. سپس روی گزینه Attributes کلیک کرده یکی از attribute ها را انتخاب کنید و سپس با استفاده از گزینه Options به تعیین انتخاب ها بپردازید.
محصولات: به بخش مدیریت » مدیریت فروشگاه » محصولات » مشاهده محصولات (admin/store/products/view) مراجعه کنید و محصولی دلخواه را انتخاب کرده روی گزینه Edit کلیک کنید. سپس می توانید روی گزینه های Attributes و Options کلیک کرده مانند مورد کلاس محصولات روند را ادامه دهید.
حالا پس از افزودن attribute ها می توانید آنها را پیکربندی کنید.
در صفحه ویرایش محصول یا کلاس محصولات می توانید روی کلید Options کلیک کنید تا بتوانید انتخاب ها را برای تمام attribute های محصول یا کلاس محصولات پیکربندی کنید.
در نهایت برای هر محصولی که attribute ی بدان نسبت داده اید، می توانید انتخاب های مختلف را از طریق کلیک کردن روی چک باکس مربوطه، روشن یا خاموش کنید.

کار با قسمت فروش اجناس قابل دانلود
می توان گفت فروش اجناس قابل دانلود ساده ترین راه فروش اجناس است. دراین مورد نیازی به حمل و نقل وجود ندارد و هیچ نگرانی در مورد امور دارایی وجود ندارد (تنها پهنای باند مهم است). کافیست اولین مرحله از گام های مورد نیاز را یک بار انجام دهید تا در دروپال ذخیره شود. در ابتدا به بخش مدیریت » مدیریت فروشگاه مراجعه کرده در قسمت پایین صفحه می توانید به کمک یک شاخص، شرایط دانلود های فایل را مشاهده کنید. اگر نتوانید این شاخص را ببینید به این دلیل است که بخش دانلود فایل غیرفعال است. برای فعال کردن این ماژول باید به Ubercart مراجعه کنید. سپس به بخش مدیریت » مدیریت فروشگاه » پیکربندی » تنظیمات محصول » ویژگی های محصول (admin/store/settings/products/edit/features) مراجعه کنید. توجه داشته باشید که به دلایل امنیتی دایرکتوری فایل های قابل دانلود شما باید خارج از دایرکتوری دروپال باشد.
مجوزهای لازم برای نقش هایی که می خواهید دسترسی به دانلود فایل های uc_file داشته باشند را تعیین کنید. بدین ترتیب این مرحله به پایان می رسد. حالامی توانید فایل های دلخواه را به دایرکتوری آپلود کرده محصولات جدیدی ایجاد کنید که مشتریان می توانند با دانلود فایل ها خریداری کنند. بهتر است ابتدا فایل ها را ایجاد کرده آپلود کنید، سپس آنها را به محصولات سایت ضمیمه کنید.

راه اندازی یک محصول قابل دانلود
1 . فایل قابل دانلود را ایجاد کنید. برای آپلود کردن به بخش مدیریت » مدیریت فروشگاه » محصولات » مشاهده فایل های دانلودی (admin/store/products/files) مراجعه کنید. روی کلید Upload File کلیک کنید تا صفحه ای باز شود. فایل را انتخاب کرده آپلود کنید.
2 . حالا محصولی که به فایل ضمیمه می شود را ایجاد کنید. البته باید در کنار محصول ذکر کنید که نیازی به حمل و نقل ندارد. چک باکس مربوط به آن نیز در قسمت پایین بخش قیمت ها در بخش اطلاعات محصول قرار دارد. به خاطر داشته باشید که تغییرات اعمالی را ذخیره کنید.
3 . به بخش محصول برگشته روی گزینه Edit کلیک کنید. سپس روی گزینه Features کلیک کنید تا ویژگی فایل دانلودی محصول اضافه شود.
4 . سپس SKU مخصوص محصول را انتخاب کرده نام فایل را وارد کنید. در صورت لزوم تنظیمات دانلود را تغییر دهید. (به طور پیش فرض SKU مناسب پر شده، اما شما می توانید گزینه دانلود را به هرمحصولی اضافه کنید.)

کار با فروش رزرو ها
به هنگام فروش رزروها، باید برای فروش محدودیت قایل شوید. سالن تئاتر، استادیوم، پارک یا کلاس؛ همه و همه فضای محدودی دارند. شما می توانید از ویژگی ردیابی Stock ماژول Ubercart برای برخورد با این مساله استفاده کنید.
دروپال با کنترل اوضاع در صورت نیاز به شما هشدار می دهد تا به امور دارایی سیستم رسیدگی کنید. البته مواردی وجود دارد که باید دخالت مستقیم داشته باشید. اولا بدون رسیدگی دقیق به امور دارایی سیستم خود نمی توانید شرایط کلی این قسمت را ارزیابی کنید. همچنین به دلیل برخی نارسایی ها که در کل آنها را shrinkage (انقباض داده) می نامند، گاهی برخی اطلاعات این قسمت تغییر می کنند؛ بدون اینکه شما اطلاعی از آن داشته باشید. همچنین در مورد فروش بلیت شما هیچ کنترلی روی تغییرات دقیقه 90 ندارید. چون در کنسرت ها، پروازها و... برخی تغییرات و حذف و اضافه کردن مهمان ها در دقیقه 90 انجام می شود و سیستم کامپیوتری چنین توانایی ندارد.

راه اندازی بخش رزرو
1 . بخشی که باید در بخش امور دارایی سیستم شما به عنوان محصول اصلی (پرواز، مراسم، کنسرت و...) ثبت شود را ایجاد کنید. سپس وارد این بخش شده روی گزینه Edit و سپس گزینه Stock کلیک کنید. سطح حداکثری قابل فروش را مشخص کنید تا سیستم با اتمام ظرفیت به شما هشدار دهد. به یاد داشته باشید این بخش را با کلیک کردن روی چک باکس مربوطه فعال (Active) کنید.
2 . شما باید پروسه پذیرش افراد را مدیریت کنید. برای هر قسمت از فروش در این بخش دو ایمیل اتوماتیک در نظر گرفته شده است. یعنی با هر بار استفاده از این بخش، یک ایمیل تایید برای کاربر ارسال می شود و پس از هر بار فروش، یک ایمیل برای شما ارسال می شود. معمولا کاربرانی که از این شیوه استفاده می کنند به ساده ترین و قدیمی ترین متد مدیریت رجوع می کنند: آنها ایمیل های تایید را از سیستم خارج کرده به ترتیب حروف الفبا مرتب می کنند. شما می توانید به بخش مدیریت » مدیریت فروشگاه » پیکربندی » تنظیمات تسویه حساب (admin/store/settings/checkout) مراجعه کرده یک پیام تسویه حساب به ایمیل تاییدیه سایت اضافه کنید. بدین ترتیب مشتریان می توانند از آن پیام در قسمت خرید استفاده کنند.
3 . به صورت دوره ای به صفحه Edit و Stock مراجعه کرده به بررسی اوضاع بپردازید. همچنین می توانید به بخش مدیریت » مدیریت فروشگاه » گزارشات » گزارشات Stock (admin/store/reports/stock/threshold) مراجعه کرده گزارشات چک کنید. به خاطر داشته باشید که می توانید ارزش های این قسمت را از طریق یک فایل CSV خارج کرده در آینده بیشتر تحلیل کنید.

کار با قسمت فروش فیزیکی
شما برای نقل و انتقال اجناس باید مکانیزمی تعریف کنید تا بتوانید به فروش اجناس فیزیکی بپردازید. این پروسه دو بخش دارد. به بخش » مدیریت فروشگاه » پیکربندی » تنظیمات قیمت نقل و انتقال (admin/store/settings/quotes/edit) مراجعه کنید. معمولا می توان از تنظیمات پیش فرض این قسمت استفاده کرد اما ممکن است شما بخواهید پیام های آن را شخصی کنید.
حالا در قسمت بالا سمت راست صفحه روی گزینه Quote Methods کلیک کنید تا صفحه شیوه های مختلف نقل و انتقال کالا باز شود. البته این شیوه ها همان هایی هستند که شما در سیستم نصب کرده اید. (به عنوان مثال اگر UPS را فعال کرده یک شماره اکانت UPS در اختیار دارید، یکی ازگزینه های انتخابی شما خواهد بود.) به یاد داشته باشید که در قسمت پایین صفحه آدرس تحویل بار پیش فرض شما قرار می گیرد. بهتر است این آدرس را همین حالا وارد کنید تا مجبور نباشید هر بار در مورد هر کالا آن را وارد کنید. البته شما می توانید در صفحات ویرایش محصول آن را برای کالا های مختلف تغییر دهید. تمام این کارها را یک بار برای همیشه انجام می دهید مگر اینکه بخواهید شیوه نقل و انتقال کالاهای خود را تغییر دهید. البته بیشتر فعالیت های این قسمت مشابه قسمت فروش اجناس قابل دانلود و فروش رزروهاست. تنها تفاوت در تعریف محصول و نحوه خرید آن است.