شما اینجا هستید

نگاهی به قالب ها

اینجا منتخبی از قالب ها و سایت های مختلف در برابر شماست. با نگاهی به این قالب ها می توانید گزینه های دلخواه خود را بیابید.
تصویر زیر قالب Acquia Marina متعلق به TopNotchThemes را نشان می دهد که کاربران می توانند با مراجعه به آدرس drupal.org/project/marina_acquia رایگان آن را دانلود کنند. این نمای معمولی یک سایت دروپالی است با آخرین پست ها و بلوک هایی که پیام خوشامد نیز در آن قرار گرفته، تقویم و سایر ویژگی های معمولی دیگر.

nodes-of-six

از این تصویر باید درسی مهم گرفت: تنها با نگاه به یک قالب نمی توان تشخیص داد برای سایت دروپالی شما مناسب است یا نه. به عنوان مثال این قالب عرض صفحه غیر قابل تغییری دارد که در مقایسه با قالب های Garland و Minnelli کاملا مشخص است.
در تصویر زیر از Garland استفاده شده است که یکی از قالب های دروپالی است. این قالب را بیشتر و راحت تر می توان تغییر داد آن را اصطلاحا قالب مایع می نامند. قالب های مایع را می توان در عرض تا حد نیاز کشید و گسترش داد.

garland

در تصویر زیر می توانید قالب دیگری از دروپال، Minnelli را مشاهده کنید که عرضی غیرقابل تغییر دارد. با گسترش عرضی چنین قالب هایی اندازه بخش های داخلی آن تغییر نکرده در فضای مرکزی پنجره مرورگر بیشتر متمرکز می شوند.

minnelli

اکثر کاربران قالب های مایع را انتخاب می کنند. چون بدین ترتیب می توان با خیال راحت اندازه پنجره مرورگر را تغییر داد ولی بهتر است شما کمی صبر کنید.

نگاهی به سایر سایت ها و قالب ها
با نگاهی به تصویر زیر با یکی دیگر از قالب های رایگان Acquia ، یعنی Aquia Slate آشنا می شوید.
این قالب هم عرضی غیر قابل تغییر دارد و مشکل اصلی قالب های مایع را نشان می دهد. همان طور که مشاهده می کنید در صفحه اصلی سایت از تصویر بزرگی استفاده شده است. برای سایت های متن محور اوضاع به گونه ای است که با تغییر عرض صفحه، متن هم خود را با این تغییرات سازگار می کند. اما در مورد تصاویر چه کار باید کرد؟ یا مجبور هستید آنها را از حالت طبیعی خارج کنید (که کار اشتباهی است) یا اندازه واقعی آنها را حفظ کرده از حاشیه های بیشتری در اطراف تصویر استفاده کنید. برای صفحه ای چون تصویر زیر استفاده از قالب های با عرض غیر قابل تغییر تنها گزینه است.

acquia

اگر محتوای سایت شما شامل تصاویر ضمیمه شده است می توانید از قالب هایی چون Garland استفاده کنید. چون بدین ترتیب تصاویر ضمیمه شده با تغییر اندازه پنجره خود را با تغییرات اعمال شده تطبیق می دهند. همچنین با اضافه شدن بر عرض صفحه، اندازه متن نیز تغییر می کند. اما در این مورد اندازه تصاویر تغییر نمی کند بنابراین هیچ مشکلی از این بابت به وجود نمی آید (البته نکته اصلی در اینجا اندازه نسبتا کوچک عکس هاست).

ارزیابی انتخاب های قالب سایت شما
هرچند امکان تعویض قالب سایت به دفعات وجود دارد و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد، شما باید به برخی ویژگی های قالب ها توجه بیشتری داشته باشید. البته برخی قالب ها هر دو نسخه مایع و غیر قابل تغییر را یکجا ارائه می دهند. برای ارزیابی هر قالب باید از مطالب تستی سایت خود استفاده کنید. از متن استاندارد استفاده کنید. به هر حال این شما هستید که باید توازن مناسب بین قالب و محتوای سایت ایجاد کنید.
همچنین می توانید از گزینه های پیکربندی قالب ها استفاده کنید تا با درجه انعطاف هر کدام بیشتر آشنا شوید. البته باید این کار را در مورد سایت ها و قالب هایی که می پسندید نیز انجام دهید چون گاهی تنها با کلیک کردن روی یک چک باکس قسمت پیکربندی، به همان چیزی که در نظر دارید می رسید. در خلال گردش خود بین قالب های مختلف به این نکته نیز توجه داشته باشید که آیا قالب منتخب شما از ماژول رنگ پشتیبانی می کند یا نه. بدین ترتیب یک ظرفیت داخلی در قالب وجود دارد که به شما اجازه می دهد رنگ آن را شخصی کنید. اگر از سایتی استفاده می کنید که تصویری درپس زمینه آن قرار می گیرد به قالبی نیاز دارید که به راحتی این تصویر را تغییر دهد.
در آدرس drupal.org/project/Themes نمونه های فراوانی وجود دارد. این قالب ها همه مشارکتی بوده قابل دانلود هستند و شما می توانید به رایگان از آنها استفاده کنید. همچین برای یافتن قالب های دروپالی بیشتر می توانید از یک موتور جستجوگر کمک بگیرید تا بتواید قالب های دروپالی تبلیغاتی را بیابید.

خرید قالب ها
اگر نتوانستید قالب دلخواه خود را بیابید یا بسازید باید به فکر خرید قالب باشید. برای این کار باید از یک موتور جستجوگر استفاده کنید تا بتوانید به آخرین موارد موجود در بازار دسترسی داشته باشید. سه منبع اصلی برای چنین قالب هایی وجود دارد:
قالب های رایگان مشارکتی در سایت دروپال: با مراجعه به آدرس drupal.org/project/Themes می توانید این قالب ها را بیابید که همه تحت لیسانس GPL قرار دارند. در برخی موارد طراح قالب، گزینه های شخصی سازی، توصیه در مورد add-on ها و خدمات پولی نیز در کنار قالب قرار می دهد. مانند سایر نرم افزارها، قیمت شاخص مناسبی برای ارزیابی کیفیت کالاست.
طراحان و مشاوران زمینه قالب های دروپالی: شما می توانید با مشاوران و طراحان این زمینه ارتباط برقرار کنید. بنابراین ابتدا باید به خوبی فکر کرده تصمیم خود را در مورد شمای کلی و امکانات قالب دلخواه خود بگیرید. شاید بهتر باشد در این زمینه با دو دسته از مشاوران صحبت کنید: اول مشاوری که با او در مورد گزینه ها و امکانات هر قالب در نسخه های مختلف مشورت کنید تا پس زمینه مناسبی از نمونه منتخب خود در اختیار داشته باشید. دوم مشاوری که به شما در یافتن نسخه ای مناسب از قالب ها با ویژگی های مورد نظر شما کمک کند.
قالب های تبلیغاتی در دسترس: برخی افراد و شرکت ها به طراحی قالب های مختلف می پردازند و برخی از آنها مثل Top Notch Themes مدل قیمت گذاری جالبی به اجرا در می آورند: گروه اول قالب هایی هستند که با پرداخت 300 دلار می توانید خریداری کرده و دانلود کنید. گروه دوم قالب هایی هستند که با پرداخت پول توسط شما، دیگر به هیچ کاربر یا شرکت دیگری فروخته نمی شوند. قیمت قالب های این گروه بین 2700 تا 3800 دلار است. اگر به سایت این شرکت مراجعه کنید و روی قالب های مختلف کلیک کنید، صفحه کامل اطلاعات آن قالب ظاهر می شود. در قسمت پایین سمت راست تعداد کپی های فروخته شده از آن نمونه نمایش داده می شود.